LIETADLÁ-FUNKĆNÉ MODELY


Začíname lietať - kupujeme prvé modely vrátane RC

Hneď úvodom je treba povedať,že pilotovanie bežného rekreačného  RC modelu nebýva obzvlášť obtiažne tak ,aby si vyžadovalo špecialny talent.Každý z Vás sa môže naučiť lietaťAle aj tak je tu začiatok a získavanie skúseností keď novému pilotovi musí prejsť ,,do krvi,,to čo si lietanie s modelom vyžaduje -základné reflexy a pilotážne návyky. Treba sa naučiť štartovať,zatáčať vľavo a vpravomstúpať a klesať pracovať s kniplami kormidiel a kniplom ovládania motoru. Uvedomte si že sa model pohubuje v trorozmernom priestore a navyše polovicu doby letí od vás a polovicu doby letí v protismere proti vám.Tu vznika tzv. zrkadlový efekt ked chcete model letiaci oproti vam dat do lavej zákruty posunetie páku kormidla doprava.Taktiež reakcie modelu na pohyby kormidiel je trojrozmerná a aj obyčajná zákruta vo vodorovnom lete vyžaduje správnu koordináciu s krídielkami,smerovkou a výškovkou-každý pohyb v správnej chvíli v správnom smere  a so správnou veľkosťou. 
Rozhodne doporučujeme, aby ste začínali pod dohľadom skúseného pilota - to je najlepšia  a najdôležitejšia rada, akú môže začínajúci pilot dostať. Výborné je zdvojené riadenie s vysielačmi prepojenými káblom a skoro rovnao dobre je trénovanie najprv na PC simulátore ,doma v pohodlí. řízZatiaľ čo samotný sa bez problémov naučí lietať jeden cca z tisíc ,s pomocou skúsenejšieho kolegu a PC  simulátoru se nenaučí lietaľ jeden z miliónu. Skúsený pilot vám model zalieta a vytrimuje,odovzdá riadenie v bezpečnej výške kde sa naučíte lietať rovno ale aj zákruty doľava a doprava bez rizika sólového letu a pristátia.Skrátka ako v škole lietania...tam tiež pilot nezačína v kabíne najmodernejšej stíhačky ale najprv usilovne cvičí na simulátore a pootm v cvičnom lietadle pod dohľadom inštruktora a až potom príde samostatný sólový let. 
Aký model Vám dopručiť na začiatok?
Nemal by byť drahý,zložitý a kehký! Skôr väčší ,pomalší .odolnejší model ktorý je lepšie vidieť a lepšie sa odhaduje jeho poloha vo vzduchu. To, že menší model ľahšie zvládnete je pomerne rozšírená začiatočnícka povera ale v praxi je to skorej naopak!Prvý model by mal mať slušnú stabilitu ale nemal by byť prestabilizovaný,pretože potom zle a neochotne reaguje na riadenie a vy by ste si svykli mohutne ,,kormidlovať,,čo by časom veľmi znížilo a sťažilo prechod na rýchlejší a obratnejší model..Veľmi dôležité je ,aby mal model nezáludné chovanie pri preťažení a mal by byť schopný bezpečne lietať pomerne pomaly. Mal by mať primeraný nadbytok výkonu motoru ,ale nie príliš veľký,pretože premotorizovaný aj podmotorizovaný model vyžaduje skúseného pilota. Volba typu by tiež mala odrážať vašu predstavu  o tom, s akými ďalšími modelmi budete pokračovať v lietaní.Ak máte radi vetrone ,logicky by ste mali začínať s vetroňom alebo skorej s motorizovaným vetroňom. Ak chcete v budúcnosti lietať akrobaciu s akrobatmi a maketami je vhod začať s cvičným hornoplošníkom a keď vás oslovili malé modely do haly alebo parku máte k dispozícii cvičné park-flyery.

Větroně a motorové vetrone

Vďak rozšíreniu  elektrického pohonu sú  motorové vetrone veľmi obľúbené pre prvé kroky v RC pilotáži i pre bežné rekreačné lietanie.Výhodoné sú väčšími rozmermi   (rozpätie zpravidla nad 1 500 mm), pomalý let a stabilita. Naviac nevyžadujú upravenú pristávaciu dráhu ani daľších pomocníkov pre vzlet. V našej ponuke nájdete  modely Filip 400 pre elektromotory rady 400, Filip 600 a Swift pre elektromotory rady 600. Samozrejme veľmi  populárne a osvedčené sú motorové vetrone   Easy Star a Easy Glider z takmer  nerozbitného penového materiálu Elapor.

Hotové RC modely

Naše ,,letiská,, zaplavila invázia lacných hotových modelov  kategorie park-fly (väčšinou z penového polystyrenu) dodávaných v kompletoch  s RC súpravou.AK zvolíte väčší hornoplošník  (Bellanca 480) alebo motorový vetroň (Skylady II), dostanete velmi dobrý školný model nenáročný na priestor pre lietanie.

Klasické motorové modely

Cvičné hornoplošníky so spalovacím motorm (i elektromotorom) predstavujú veľmi vhodný začiatočníck model - zvlášť, pokiaľ sa dalej  chcete ťakrobatickým modelom aleebo polomaketám či maketám. S takým modelom se naučíte všetko potrebné o vzletoch a pristávaní na podvozku i základy akrobacie. Samozrejme budete potrebovať upravenú vzletovú dráhu. V našej ponuke nájdete modely Bonnie 20 alebo Sonic (na spalovací motor 3,5 – 4,6 ccm). Väščie modely pre začiatočníkov sú napr. Excell 2000, Canary, Tiger Trainer Mk.III, Easy Trainer, Classic pre spalovací motor 6,5 ccm. Nemusíte sa báť ani velkého Traineru 60 na motor 10 ccm. Nechýbajú ani modely s elektrickým pohonom -  Bonnie 20, Electric Trainer, Liberty 182, Classic EP, Mentor...

Pro skúsených a skúsenejších pilotovou ponúkame širokú paletu vysokovýkonných vetroňov  do termiky i na svah, pokračovacích cvičných i výkonných modelov pre klasickú i 3D akrobaciu, celú radu polomakiet športových i vojenských lietadiel, rychle modely pre závody okolo pylónov.

Pro lepší prehľad ponúkame rozdelenie modelov do niekoľkých kategórií a navyše popri základných technických údajoch najdete aj orientačné hodnotenie zložitost stavby a nárokov na pilotáž.

 

Stavebná náročnosťNáročnost pilotáže
S0 – hotový model, stačí zložiť dohromady
P0 – volne lietajúci model
S1 – jednoduchý ARF model alebo velmi jednoduchý v „rozsype“
P1 – cvičný model pre začiatočníka
S2 – ARF model alebo jednoduchý v „rozsype“
P2 – model pro rekreačného pilota
S3 – velký ARF model, maketa alebo polomaketa
P3 – model pro skúeného pilota
S4 – model v rozsype pro skúsených staviteľov
P4 – model pre velmi skúseného pilota

 

Pozn: uvádzan= hmotnosti modelov sú vždy letové (s prázdnou nádržou u modelov poháňaných spaľovacím motorom 

Občas narazíte aj na  kombinované označenie - napr. P2-3. To znamená, že je to model vhodný i pre ménej skúseného pilota, ostrieľaný pilot sihoj (napr. so zväčenými výchylkami kormidiel a silnejším motorom) vychutná ako výborný rekreačný model.