Začíname lietať - kupujeme prvé modely vrátane RC
Hneď úvodom je treba povedať,že pilotovanie bežného rekreačného RC modelu nebýva obzvlášť obtiažne tak ,aby si vyžadovalo špecialny talent.Každý z Vás sa môže naučiť lietaťAle aj tak je tu začiatok a získavanie skúseností keď novému pilotovi musí prejsť ,,do krvi,,to čo si lietanie s modelom vyžaduje -základné reflexy a pilotážne návyky. Treba sa naučiť štartovať,zatáčať vľavo a vpravomstúpať a klesať pracovať s kniplami kormidiel a kniplom ovládania motoru. Uvedomte si že sa model pohubuje v trorozmernom priestore a navyše polovicu doby letí od vás a polovicu doby letí v protismere proti vám.Tu vznika tzv. zrkadlový efekt ked chcete model letiaci oproti vam dat do lavej zákruty posunetie páku kormidla doprava.Taktiež reakcie modelu na pohyby kormidiel je trojrozmerná a aj obyčajná zákruta vo vodorovnom lete vyžaduje správnu koordináciu s krídielkami,smerovkou a výškovkou-každý pohyb v správnej chvíli v správnom smere a so správnou veľkosťou.
Rozhodne doporučujeme, aby ste začínali pod dohľadom skúseného pilota - to je najlepšia a najdôležitejšia rada, akú môže začínajúci pilot dostať. Výborné je zdvojené riadenie s vysielačmi prepojenými káblom a skoro rovnao dobre je trénovanie najprv na PC simulátore ,doma v pohodlí. řízZatiaľ čo samotný sa bez problémov naučí lietať jeden cca z tisíc ,s pomocou skúsenejšieho kolegu a PC simulátoru se nenaučí lietaľ jeden z miliónu. Skúsený pilot vám model zalieta a vytrimuje,odovzdá riadenie v bezpečnej výške kde sa naučíte lietať rovno ale aj zákruty doľava a doprava bez rizika sólového letu a pristátia.Skrátka ako v škole lietania...tam tiež pilot nezačína v kabíne najmodernejšej stíhačky ale najprv usilovne cvičí na simulátore a pootm v cvičnom lietadle pod dohľadom inštruktora a až potom príde samostatný sólový let.
Aký model Vám dopručiť na začiatok?
Nemal by byť drahý,zložitý a kehký! Skôr väčší ,pomalší .odolnejší model ktorý je lepšie vidieť a lepšie sa odhaduje jeho poloha vo vzduchu. To, že menší model ľahšie zvládnete je pomerne rozšírená začiatočnícka povera ale v praxi je to skorej naopak!Prvý model by mal mať slušnú stabilitu ale nemal by byť prestabilizovaný,pretože potom zle a neochotne reaguje na riadenie a vy by ste si svykli mohutne ,,kormidlovať,,čo by časom veľmi znížilo a sťažilo prechod na rýchlejší a obratnejší model..Veľmi dôležité je ,aby mal model nezáludné chovanie pri preťažení a mal by byť schopný bezpečne lietať pomerne pomaly. Mal by mať primeraný nadbytok výkonu motoru ,ale nie príliš veľký,pretože premotorizovaný aj podmotorizovaný model vyžaduje skúseného pilota. Volba typu by tiež mala odrážať vašu predstavu o tom, s akými ďalšími modelmi budete pokračovať v lietaní.Ak máte radi vetrone ,logicky by ste mali začínať s vetroňom alebo skorej s motorizovaným vetroňom. Ak chcete v budúcnosti lietať akrobaciu s akrobatmi a maketami je vhod začať s cvičným hornoplošníkom a keď vás oslovili malé modely do haly alebo parku máte k dispozícii cvičné park-flyery.
Větroně a motorové vetrone
Vďak rozšíreniu elektrického pohonu sú motorové vetrone veľmi obľúbené pre prvé kroky v RC pilotáži i pre bežné rekreačné lietanie.Výhodoné sú väčšími rozmermi (rozpätie zpravidla nad 1 500 mm), pomalý let a stabilita. Naviac nevyžadujú upravenú pristávaciu dráhu ani daľších pomocníkov pre vzlet. V našej ponuke nájdete modely Filip 400 pre elektromotory rady 400, Filip 600 a Swift pre elektromotory rady 600. Samozrejme veľmi populárne a osvedčené sú motorové vetrone Easy Star a Easy Glider z takmer nerozbitného penového materiálu Elapor.
Hotové RC modely
Naše ,,letiská,, zaplavila invázia lacných hotových modelov kategorie park-fly (väčšinou z penového polystyrenu) dodávaných v kompletoch s RC súpravou.AK zvolíte väčší hornoplošník (Bellanca 480) alebo motorový vetroň (Skylady II), dostanete velmi dobrý školný model nenáročný na priestor pre lietanie.
Klasické motorové modely
Cvičné hornoplošníky so spalovacím motorm (i elektromotorom) predstavujú veľmi vhodný začiatočníck model - zvlášť, pokiaľ sa dalej chcete ťakrobatickým modelom aleebo polomaketám či maketám. S takým modelom se naučíte všetko potrebné o vzletoch a pristávaní na podvozku i základy akrobacie. Samozrejme budete potrebovať upravenú vzletovú dráhu. V našej ponuke nájdete modely Bonnie 20 alebo Sonic (na spalovací motor 3,5 – 4,6 ccm). Väščie modely pre začiatočníkov sú napr. Excell 2000, Canary, Tiger Trainer Mk.III, Easy Trainer, Classic pre spalovací motor 6,5 ccm. Nemusíte sa báť ani velkého Traineru 60 na motor 10 ccm. Nechýbajú ani modely s elektrickým pohonom - Bonnie 20, Electric Trainer, Liberty 182, Classic EP, Mentor...
Pro skúsených a skúsenejších pilotovou ponúkame širokú paletu vysokovýkonných vetroňov do termiky i na svah, pokračovacích cvičných i výkonných modelov pre klasickú i 3D akrobaciu, celú radu polomakiet športových i vojenských lietadiel, rychle modely pre závody okolo pylónov.
Pro lepší prehľad ponúkame rozdelenie modelov do niekoľkých kategórií a navyše popri základných technických údajoch najdete aj orientačné hodnotenie zložitost stavby a nárokov na pilotáž.
Stavebná náročnosť | Náročnost pilotáže |
S0 – hotový model, stačí zložiť dohromady
|
P0 – volne lietajúci model
|
S1 – jednoduchý ARF model alebo velmi jednoduchý v „rozsype“
|
P1 – cvičný model pre začiatočníka
|
S2 – ARF model alebo jednoduchý v „rozsype“
|
P2 – model pro rekreačného pilota
|
S3 – velký ARF model, maketa alebo polomaketa
|
P3 – model pro skúeného pilota
|
S4 – model v rozsype pro skúsených staviteľov
|
P4 – model pre velmi skúseného pilota
|
Pozn: uvádzan= hmotnosti modelov sú vždy letové (s prázdnou nádržou u modelov poháňaných spaľovacím motorom
Občas narazíte aj na kombinované označenie - napr. P2-3. To znamená, že je to model vhodný i pre ménej skúseného pilota, ostrieľaný pilot sihoj (napr. so zväčenými výchylkami kormidiel a silnejším motorom) vychutná ako výborný rekreačný model.